
Iconisch logo
In 1968 introduceerde de Nederlandse Spoorwegen zijn nieuwe huisstijl met het bekende en veel geprezen logo en de gele kleur voor de treinen. Vernieuwend was dat de huisstijl doorgetrokken werd tot alle facetten van het bedrijf.

Historie
NS gebruikte al sinds de oprichting in 1917 een embleem, dat gebaseerd was op het internationale symbool voor de spoorwegen: een spoorwagenwiel met vleugels van de handelsgod Mercurius, ook wel ‘het gevleugelde wiel’ genoemd. In 1946 werd een nieuw logo geïntroduceerd waarbij het gevleugelde wiel zo geabstraheerd was, dat het nauwelijks meer te herkennen was. Bovendien werd dit embleem niet systematisch doorgevoerd, waardoor de stations zich kenmerkten door een veelheid aan uitingen en lettertypes. Ook het gebruik van kleuren voor het materieel was divers: dieseltreinen waren donkerrood, elektrisch materieel was donkergroen en internationale treinen hadden een donkerblauwe kleurstelling. Dat zie je in het Spoorwegmuseum terug, daar hebben de treinen hun oorspronkelijke kleur. Je ziet daar naast de kleur geel vooral veel rode, groene, blauwe en zelfs turquoise kleuren. De keuze voor een frisse kleur geel was destijds zeer gewaagd, een lichte kleur was besmettelijk en dus onderhoudsgevoelig. Nu, 50 jaar later, worden de huisstijlkleuren geel en blauw en het bijpassende logo nog steeds gebruikt door NS. Voor een huisstijl een ongekend lange periode.
Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl
26 mei t/m 28 oktober 2018
Plaats van tentoonstelling: Mat ’64, museumhal Spoorwegmuseum
Maliebaanstation, 3581 XW Utrecht