Randstadspoor niet de lusten wel de lasten

Station in de media
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Iedere ochtend sta ik -net als 1400 andere in- en uitstappers- op het station Putten. Mijn reis gaat meestal naar Utrecht, in een soms overvolle trein. Maar elke keer wordt het fijner om de trein te nemen vanuit Putten. Sinds afgelopen jaar is in het stationsgebouw een koffiehuis geopend, met echt fantastisch lekkere koffie. Want zoals een koffiekenner mij ooit vertelde: echte koffie doet iets met je, dat voel je. En de koffie in het koffiehuis op het station is van die kwaliteit. Benjamin, de exploitant heeft er een prachtige plek van gemaakt. Ook als je niet de trein neemt, maar gewoon lekkere koffie wilt kun je er terecht!.

Niet alleen komst van koffie maakt treinen vanaf Putten fijner, ook de hoop dat over een tijdje je ieder kwartier een trein kunt nemen. Nu is dat eens per half uur. Die kwartiersregeling is het gevolg van het Randstadspoor, zoals dat al heel lang in voorbereiding is. Wat is Randstadspoor?
o Dichter bij huis op de trein stappen.
o Korter wachten: vier tot zes keer per uur een trein.
o Comfortabeler en sneller reizen dankzij modernere treinen en praktische stations.
o Minder vaak én makkelijker overstappen.

Randstadspoor verbindt de belangrijkste gebieden voor wonen, werken en vrije tijd. Reizigers worden snel en comfortabel vervoerd over afstanden van 10 tot 30 kilometer in de regio Utrecht.
Voor de Noordwest Veluwe is Randstadspoor ook belangrijk, omdat het helpt om knooppunt Hoevelaken te ontlasten.

Het Randstadspoor betekent concreet dat er vanaf 2016 elk uur twee extra spinters gaan rijden tussen Harderwijk en Utrecht. Dus op de stations langs deze route stoppen dan vier treinen per uur. Dat geldt niet voor Putten omdat dan de intercity tussen Amersfoort en Zwolle vertraging zou oplopen. Het is een druk baanvak tussen Utrecht en Harderwijk en een stop in Putten zou betekenen dat de intercity 2 minuten ergens moet wachten. En een intercity heeft blijkbaar voorrang boven de 1400 in- en uitstappers op station Putten.

De teleurstelling in Putten is groot. Alle fracties twitterden meteen al hun ongenoegen en de wens om actie te ondernemen. Maar los van twitter zal de gemeenteraad van Putten ongetwijfeld van zich laten horen. Wat ook vreemd is dat wethouder Koekoek in De Stentor meldt dat dit al een tijdje boven de markt hing. Of dit een quote is van hemzelf of dat dit hem in de mond is gelegd hopen we snel van hem te horen. Als ChristenUnie zijn we ook benieuwd of er in de onderhandelen alternatieven zijn ingebracht, zoals een tunnel om de langere wachttijden voor autoverkeer te voorkomen. Het zou wel heel tragisch zijn wanneer Putten niet de lusten en wel de lasten zou krijgen...
Ik heb begrepen dat er door bestuurders is gezocht naar een alternatief. Nu zal de provincie bekijken of er iets kan worden gedaan door bijvoorbeeld ondersteunend OV te bieden. Waarschijnlijk wordt daarmee een buslijn bedoeld. Maar goed, de bus naar het station Putten is vrijwel altijd leeg (tenminste op de momenten dat ik op het station ben). Dus ik ben niet hoopvol.

Kortom: Putten wordt strijdvaardig. En met de koffie van Benjamin wordt het zeker een pittige strijd!


Bron: ChristenUnie Putten>