Randstadspoor moet tot Harderwijk

Station in de media
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Het Randstadspoor, de snelle treinverbinding tussen Utrecht en Nijkerk, moet worden doorgetrokken naar Harderwijk. Daar gaan de provincie Gelderland en de gemeente Harderwijk zich het komend jaar sterk voor maken bij de Nederlandse Spoorwegen. Het doortrekken van de snelle treinverbinding is voor Harderwijk én voor de scholieren uit Flevoland van belang. Dagelijks stappen zo'n 7.000 reizigers in Harderwijk in of uit de trein..

Goed alternatief voor interregiotrein
Volgens gemeentewoordvoerder G. van der Boom is het Randstadspoor een goed alternatief voor het oude plan van de interregiotrein, die de grote kernen in Gelderland met elkaar moet verbinden. "De nieuwe sneltrein zit tussen een stop- en intercitytrein in, keert bij Harderwijk en zorgt ervoor dat elk kwartier in onze stad een trein stopt."

Vooral 's zomers veel mensen
"'s Zomers maken veel toeristen gebruik van het Harderwijkse station voor een bezoek aan het Dolfinarium of pretpark Six Flags in Biddinghuizen. Daarnaast heeft Harderwijk een vanuit de regio drukbezochte mbo-opleiding en rijden de regiobussen vanaf het station richting de scholen in Flevoland. Daarnaast groeit Harderwijk in aankomende vijftien jaar met zo'n 10.000 inwoners. Ook daarvoor zijn extra treinen nodig. Vooral in de ochtendspits rijden in Harderwijk te weinig treinen.

Stuk extra spoor
Het doortrekken van het Randstadspoor kan een oplossing bieden voor het probleem dat de gemeente Nijkerk afziet van aansluiting op deze lijn. De trein kan straks - vanaf 2004 - in Harderwijk ,,keren" op een stuk extra spoor. Nijkerk wilde toegezegd krijgen dat een station gebouwd wordt bij de nieuwbouwwijk Groot-Corlaer.

Compensatie
Nijkerk wilde dat als compensatie voor de verwachte geluids- en verkeersoverlast van het Randstadspoor. Omdat de NS die toezegging niet wilde doen, zag Nijkerk af van aansluiting op de dienstregeling voor lichtgewichttreinen.

De metro-achtige treinen rijden over een paar jaar vier keer per uur over het bestaande spoor tussen Utrecht en Nijkerk. Voorlopig is het eindpunt van de trein gepland bij de Amersfoortse wijk Vathorst.

Bron: BHZ-net

Bron: Utrechts Nieuwsblad