Vorige week moesten treinreizigers tussen Amersfoort en Zwolle, meerdere keren rekening houden met een extra reistijd van 15 - 30 minuten. Dinsdag strandde een Sprinter die vijf uur heeft stilgestaan bij perron 1, waardoor maar een spoor beschikbaar was bij Station Harderwijk. Donderdag werd bij perron 1 het spoor voor de tweede keer hersteld en zorgde dit in de middag voor ongemakken op de lijn Zwolle – Amersfoort - Utrecht. Uiteindelijk konden de treinen na 22:00 uur weer rijden.
Ruim 170.000 kilo
Monteurs waren vorige week hard aan het werk om de gestrande Sprinter bij Station Harderwijk te verplaatsen, die vanaf 9:09 uur niet meer verder kon rijden richting Amersfoort. Vanwege problemen met de remdruk . Uiteindelijk is de ruim 170 ton wegende trein, na vijf uur weggesleept. Woensdag ontdekte Prorail dat het bewuste spoor bij perron 1 niet meer voldeed aan de strenge veiligheidseisen en werd in de nacht van 8 – 9 juli een spoedreparatie uitgevoerd. Helaas donderdagmiddag bleken de herstelwerkzaamheden onvoldoende en werd het spoor wederom buitendienst gesteld. Met als gevolg vertragingen, omleidingen en reizigers die met NS bussen naar Harderwijk en Putten werden gebracht.
Storingen
Het valt niet uit te sluiten dat tijdens de bouwwerkzaamheden bij Station Harderwijk vaker problemen komen met het spoor. Prorail heeft daarom een ‘onderstoptrein’ stand-by staan om sneller de schade te herstellen en minder vertragingen op de lijn Zwolle-Amersfoort.