Het is komende dagen niet meer stil op de bouwplaats. Na het passeren van de laatste trein zijn aannemers begonnen met het maken van de doorgang tussen Oranjelaan en Westeinde. Met zelfvertrouwen zijn graafmachines en dumpers aan het werk om de bouwput bij het Stationsplein geschikt te maken voor komst van de tunnelmoot. De aannemers weten dat het kan. Ruim 6.500.000 kilo verplaatsen, want afgelopen maandag is er met succes een proef gedaan met het schuiven van de tunnelmoot met 3 sporen.
Het is groot.
6.800.000 kilo beton, ijzer, ballast (stenen spoorbed) en perrondek worden vrijdag zo’n 50 meter vrijdag verschoven. Met een breedte van 31meter en lengte 30 meter en bijna 7,5 meter hoog*, is de tunnelmoot indrukwekkend te noemen. Om deze kolos bij Harderwijk te verplaatsen is maar 400 – 500 ton aan duwkracht nodig. Hiervoor worden drie krachtige hydraulische vijzels ingezet.
Glijmiddel
Vannacht worden de schuifbanen opgesteld. Om het glijden soepel te laten verlopen wordt een plaat kunststof aangebracht met een zeer lage wrijving en hoge druksterkte. De tunnel wordt daarna verschoven met schuifvijzels.
Planning Westeinde
Donderdag op vrijdagnacht : Plaatsen schuifbanen
Vrijdag : Inschuiven tunneldeel
Vrijdagavond : Verwijderen schuifbanen
Maandag ochtend moet het werk klaar zijn want de treinen gaan maandag weer rijden.
Volg het live
Via Webcam
Publiek tribune
Bij de tunnel Westeinde (station) wordt een tribune geplaats nabij de parkeerplaatsen bij het Jan van Nassaupark.
*afgerond