Brandweer stelt Harderwijk gerust.

Langs het spoor
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Brandweer Cluster Veluwe West is een samenwerking tussen de gemeenten Ermelo, Harderwijk, Nunspeet en Putten

Hoe zijn de hulpverleningsdiensten op een incident zoals in België voorbereid? Is één van de vragen die Bert Holleman, voormalig brandweerman van Harderwijk, heeft gesteld aan de Brandweer cluster Veluwe West. Nu vanuit zijn politiek verantwoording als raadslid in de fractie van de ChristenUnie, stelt hij de risico’s vast van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de spoorlijn door Harderwijk. De schriftelijke vragen werden binnen vijf dagen beatwoord door Ing. M. Achtereekte-Smit Coördinator Risicobeheersing Adviseur Gevaarlijke Stoffen.De brief geeft een actueel inzicht hoe de overheid de risico’s beheersbaar wil maken.

.

Risico?

Omdat in het Basisnet Spoor het vervoer van de stofcategorie D3 (Toxische vloeistof) over het spoortraject Amersfoort – Zwolle wordt toegestaan, kan een incident zoals in België in Harderwijk theoretisch gezien in de toekomst plaatsvinden. In de huidige gerealiseerde

vervoercijfers worden echter geen D3 stoffen vervoerd en kan een incident zoals in België niet plaatsvinden.

 

 

Namens de fractie van de ChristenUnie heeft Bert Holleman vragen aan de brandweer gesteld. Deze vragen luidden als volgt:

1)Kan een incident zoals in België is gebeurd ook in Harderwijk gebeuren?

2)Is bij de hulpverleningsdiensten bekend welke stoffen worden vervoerd?

3)Hoe zijn de hulpverleningsdiensten op een incident zoals in België voorbereid?

In de beantwoording van de brandweer, Cluster Veluwe West, is onder meer aangegeven welke stoffen in welke hoeveelheden over de spoorlijn door Harderwijk mogen worden vervoerd. In totaal mogen er 9.250 wagons met gevaarlijke stoffen door Harderwijk worden vervoerd - in 2011 zijn er daadwerkelijk 1.400 wagons door Harderwijk gereden.

Verder heeft de brandweer aangegeven dat de kans op een ramp in Harderwijk heel klein is vanwege de ‘risico reducerende maatregelen’, zoals de gehanteerde seinen, de snelheid van de treinen, de samenstelling van de treinen en de zogenoemde ‘hotbox-detectie’.

Bij vraag 2 is aangegeven dat in geval van een ramp ook ProRail wordt ingeschakeld, waarmee bekend is welke stoffen op dat moment werden vervoerd.

 België

Op 4 mei 2013 heeft er in het Belgische plaatsje Wetteren / Schellebelle een treinongeval plaatsgevonden, waarbij een goederentrein met gevaarlijke stoffen (onder andere de giftige stof acrylnitril) is ontspoord en geëxplodeerd, met een grote brand als gevolg. Het trieste gevolg van deze ramp is dat er een dode is gevallen, dat er 33 gewonden zijn en dat er 500 mensen geëvacueerd moesten worden. Ook over de spoorlijn door Harderwijk worden gevaarlijke stoffen vervoerd.

Het antwoord op vraag 3 luidt dat er gestandaardiseerde treinincidentscenario’s klaar liggen, waarbij er scenario’s liggen voor verschillende soorten rampen, met de mogelijkheid om ‘op te schalen’. Ten slotte heeft de brandweer aangegeven dat zij in samenwerking met de andere hulpverleningspartners regelmatig ook oefent op rampen als deze.

Ten slotte heeft de brandweer gewezen op het gegeven dat thans bij de Eerste Kamer een voorstel tot wijziging van de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen ligt. Deze wet beoogt risicosturing door de minister van I&M op bepaalde vervoerstrajecten mogelijk te maken.

Download hier de brief van de brandweer 8 mei 2013
PDF via ChristenUnie Harderwijk