In de zomer van 2016 heeft NS 79 nieuwe Intercity’s besteld bij fabrikant Alstom. Sindsdien is er hard gewerkt aan het ontwerp van de trein, in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers. Vandaag presenteert NS de mockup van de nieuwe Intercity, een schaalmodel op ware grootte die een goede indruk geeft hoe de trein er straks uit gaat zien en wat reizigers kunnen verwachten in de nieuwe Intercity.
Geen zitplaatsgarantie
In Telegraaf is vandaag aandacht besteed aan de komst van de nieuwe Intercity. We vonden het een heel leuk artikel. Maar om teleurstellingen of misverstanden te voorkomen, moeten we één dingetje echt recht zetten. In de kop van het artikel staat dat NS met de komst van de nieuwe treinen een “zitplaatsgarantie” biedt. Dit is niet zo.
Zitplaatsen
NS investeert de komende jaren 2,5 miljard euro in nieuwe treinen. Dat doen we zodat steeds meer mensen met de trein kunnen. De nieuwe Intercity’s hebben in totaal 25.000 zitplaatsen. Zelfs dan kun je nooit 100% garanderen dat iedereen altijd een zitplaats heeft. Zeker in de spits zal het druk blijven, maar ook bij werkzaamheden of evenementen kan het soms heel druk zijn. Juist dan doen er alles aan om de hinder voor onze reizigers te beperken, onder meer door goede alternatieven en reisinformatie te bieden.
Reisbeleving
Onze reiziger werkt, leest of kijkt naar buiten en wil graag lekker zitten, dus het zitcomfort speelt een hele belangrijke rol. Daarom zijn reizigers betrokken bij het ontwerp via het Trein Test Team: een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen. Meerdere stoelen zijn door hen getest en beoordeeld. Het Trein Test Team heeft ook gekeken naar de indeling in verschillende zones, de kunst en de verdere inrichting van de reizigersruimtes.
Nadat het definitief ontwerp is vastgesteld wordt een serie testtreinen gebouwd om verschillende tests uit te voeren in binnen- en buitenland. Ondertussen worden duizenden monteurs, conducteurs, technici en machinisten opgeleid om vanaf 2021 de trein stapsgewijs te kunnen introduceren.
Een kijkje in de nieuwe intercity >Youtube
Enkele kenmerken van de nieuwe intercity’s:
• 79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.
• Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.
•‘ Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.
• Gemak; de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg.