Voor het vijfde jaar op rij scoort buurtbemiddeling goed. Het oplossingspercentage is onverminderd hoog en stabiel: buurtbemiddeling lost ruim tweederde van de burenruzies succesvol op. Dit blijkt uit de jaarlijkse benchmark dat het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) dit jaar voor de vijfde keer uitvoerde. De benchmark is een geschikt middel om de prestaties van buurtbemiddeling in Nederland vast te leggen en het toont aan dat de aanpak buurtbemiddeling betrouwbaar en effectief is.
.
Zaken die met buurtbemiddeling worden beslecht zijn onder andere geluidsoverlast van buren (27%), tuin/grondgeschillen (10%) en geluidsoverlast van apparatuur (9%). Politie en woningcorporaties verwijzen bewoners met klachten geregeld door naar buurtbemiddeling. Opvallend is dat het aantal mensen dat buurtbemiddeling zelf benadert sinds 2007 stijgt. Van het totaal aantal aanmeldingen in 2007 kwam 23% direct van bewoners. In 2011 is dit percentage gegroeid naar 32%.
Succesvolle aanpak en werkwijze
Buurtbemiddeling is inmiddels een beproefde methode en drijft grotendeels op de betrokken en deskundige inzet van vrijwilligers. Als buurtbemiddelaar vergroten zij zowel het woonplezier van mensen als ook hun gevoel van veiligheid in eigen huis en buurt. Bovendien zetten buurtbemiddelaars bewoners in hun eigen kracht en leren ze hen meer zelfredzaam te zijn. Wanneer buren dan een volgende keer overlast of irritaties ervaren, weten zij zelf beter het gesprek met hun buurman aan te gaan. Nederland telt zo’n 3.000 vrijwillige buurtbemiddelaars. Zij zijn actief in 170 gemeenten. Gemeenten en woningcorporaties financieren de coördinatie en organisatie van buurtbemiddeling. De enige professionele kracht is de coördinator die gemiddeld zo’n 18 uur per week kan besteden om de organisatie van buurtbemiddeling in zijn gemeente(n) in goede banen te leiden.
(Vroegtijdige) aanpak woonoverlast
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid is sinds 2005 het landelijk aanspreekpunt voor buurtbemiddeling en beheert de aanpak buurtbemiddeling. In die hoedanigheid ondersteunt het CCV professionals bij de organisatie en uitvoering van buurtbemiddeling. Als dat nodig is, verwerkt het CCV nieuwe ontwikkelingen in de samenleving in de aanpak. Zo biedt het CCV met buurtbemiddeling niet alleen een vroegtijdige aanpak voor woonoverlast aan, maar reikt het gemeenten waar zwaardere vormen van woonoverlast voorkomen ook informatie, aanpakken en netwerken aan.
Harderwijk
Het project Buurtbemiddeling is vanaf februari 2006 van start gegaan in Harderwijk en Hierden. Vanwege het succes is in 2009 besloten om het project voort te zetten. Het project is een samenwerkingsverband van de gemeente Harderwijk, politie, de woningcorporaties Uwoon en Omnia Wonen en de Algemene Hulpdienst, en wordt door partijen gezamenlijk uitgevoerd.
Het project Buurtbemiddeling Harderwijk zal in 2013 worden geévalueerd.
Meer informatie over buurtbemiddeling:
Buurtbemiddeling Harderwijk
www.hetccv.nl/buurtbemiddeling.
Over woonoverlast:
www.hetccv.nl/woonoverlast